Min Lön?

11.03.2019

Min lön? Den är det många som undrar över, och ännu fler antar.

Många utav mina kunder, och väldigt många andra som tatuerar sig, tror att man tjänar väldigt bra som tatuerare för att man kanske har en timpeng på 1000 kr, som till exempel jag. Men så är inte fallet.

Vi har ett ordspråk inom tatueringsyrket: 

" Du tjänar inget på det de första fem åren "

Och det är i princip helt sant.

Låt mig demonstrera i ett exempel på vad jag måste tjäna in till studion för att ens få någon som helst lön:

Jag jobbar 21 dagar varje månad. Om vi säger att jag en lugn månad gör 30 stycken tatueringar för 1000 kr styck. Då får jag in 30000 kr.

Vad händer med dessa pengarna?

För det första går det ca 12000 kronor på hyra och räkningar. Sedan går det oftast runt 3000 kr på inköp av material. Sen ska man givetvis försöka lägga undan ca 5000 kronor som buffert ifall något skulle hända eller för att åka på tatueringsmässor. Och sedan kommer vi till min lön.

Hyran/räkningar 12000 + material 3000 + buffert 5000 = och det är då 20000 som försvinner innan jag ens kan ta ut en krona i lön. Nu har vi 10000 kvar. Och detta ska då räcka till min lön. Men kan jag ta dessa 10000 kronorna som lön? Nej. Det är en massa avgifter som kommer till och det slutar på att om man har 10000 att lägga på en lön, så kommer enbart 5000 kronor in på mitt konto som LÖN. Sen är det ju skatten med!

Och såhär funkar det.

Så när du frågar mig om ett pris på en tatuering som jag säger kommer kosta 1000 kr. På ett ungefär är det då 255 kr kvar som lön till mig, ca 127 kr av en mindre tatuering kommer in på mitt konto.

Såhär är det att vara tatuerare idag. Det är svårt. För att kunna tjäna ordentligt på det som vanliga arbetare krävs det att vi är bra på vårt estetiska ämne, alltså tatuera och rita, men ännu mer måste vi ha ett bra rykte och folk måste känna till oss. Detta är också en utav anledningarna till att jag blir så arg när folk sprider rykten och sprider skit. Det är mitt arbetsliv och mitt privata liv som förstörs. Inte bara att jag inte får tatuera så mycket som jag kanske annars gjort om de inte spridit skit.


Jag hoppas att alla förstår, samt ni som tycker det är dyrt att tatuera sig, att ni visar respekt för mitt hantverk, för det är inte lätt. Jag tatuerar inte för pengarna, utan enbart för konsten.

På denna bilden ser ni hur mycket jag utvecklats på två år! Den översta, Loui, gjordes i veckan och den andra, Theo, gjordes för nästan exakt två år sedan!


/Tato-Echo

Tato-Echo

BESÖK MIG

-

RING MG

0723-13 85 44

SKRIV TILL MIG

tato-echo@hotmail.com

Öppettider

MÅNDAG - FREDAG

11:00 - 17:00

Lördag

11:00 - 17:00 - öppet vid bokning

SÖNDAG

11:00 - 17:00 - öppet vid bokning

Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång